Povinná výbava osobného vozidla

Povinnú výbavu motorových vozidiel presne určuje vyhláška Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky č. 464/2009 z 3.novembra 2009, ktorú si môžete v kompletnom znení stiahnúť z našej stránky v PDF.

Povinná výbava osobného auta:

  • náhradné alebo dojazdové koleso, prípadne sada na opravu pneumatiky,
  • zdvihák,
  • kľúč na matice a skrutky kolies
  • výstražný trojuholník,
  • lekárnička,
  •  reflexný odev (vesta, overal, nohavice, bunda alebo pláštenka) – musí byť dosažiteľný z miesta vodiča
  • tlačivo “Správa o nehode” – doporučujeme dva kusy pre prípad, že nabúrate s vodičom, ktorý tlačivo nebude mať.

Základná výbava je spoločná pre väčšinu kategórií a musí obsahovať homologizovaný prenosný výstražný trojuholník, reflexný odev (vesta, overal, nohavice, bunda alebo pláštenka), náhradné koleso s diskom prípadne dojazdové koleso, zdvihák, kľúč na skrutky kolies a lekárničku. Obsah lekárničky stanovuje vyhláška ministerstva zdravotníctva č. 143/2009. Lekárničky zakúpené pred rokom 2009 musia byť vybavené Kartou prvej pomoci, ktorú si môžete stiahnuť z našej stránky aj tu. Lekárnička zakúpená neskôr už musí zodpovedať spomínanej vyhláške. V oboch prípadoch žiadna pomôcka v nej nesmie prekročiť dátum spotreby, preto odporúčame z času na čas to skontrolovať a prípadne vymeniť. Rezerva ani dojazdové koleso nie sú povinné, ak vozidlo jazdí na kolesách, ktoré umožňujú dojazd aj po defekte s indikátorom poškodenia alebo ak sú vybavené sadou na bezdemontážnu opravu pneumatiky. Často sa stáva, že vodiči v snahe ušetriť nechávajú na rezerve letné pneumatiky aj v zime a naopak. Zákon to umožňuje, nakoľko v tomto prípade ide o dočasné použitie. Ak sa rozhodnete ponechať na rezerve letnú pneumatiku aj v zime a budete ju musieť použiť, počítajte s tým, že auto sa môže v istých situáciách správať inak, ako ste zvyknutí. Náhradné kolesá a najmenej jeden zakladací klin sú povinné pre prívesy s celkovou hmotnosťou nad 750 kg. Upozorňujeme, že klin musí byť v každom vozidle, ktorého celková hmotnosť presahuje 3,5 tony nezávisle od kategórie. Inými slovami, ak hmotnosť veľkého terénneho auta po úpravách presiahne 3,5 tony a tento fakt sa objaví v technickom preukaze, vodič musí do výbavy pribaliť klin. Jazdná súprava, ktorou môže byť aj osobné auto s prívesom, môže použiť jednu spoločnú rezervu za predpokladu, že obidve vozidlá jazdia na kolesách rovnakého typu a rozmeru pneumatík. Z povinnej výbavy pred dvomi rokmi vypadla sada náhradných žiaroviek, poistky a vlečné lano. Je to pochopiteľné, pretože v mnohých moderných autách už laik prakticky nemá šancu žiarovky vymeniť a logické je aj zrušenie vlečného lana. Okrem toho, že samotní výrobcovia nedoporučujú a zakazujú vlečenie vozidiel s elektronickou riadiacou jednotkou, bez motora sú posilňovače riadenia a bŕzd nefunkčné a auto je prakticky neovládateľné. Okrem povinnej výbavy musí vodič mať vo vozidle aj formulár “Správa o nehode”, ktorý si môžete stiahnúť z našej stránky tu, alebo ho získate aj pri podpise poisťovacej zmluvy. Je určený predovšetkým pre prípad škodovej udalosti, ku ktorej sa polícia nevolá. Vodiči sa dohodnú na zavinení, spíšu formulár a podpis už vinník odškriepi len ťažko. Ak ide o nehodu, ktorú objasňuje polícia, úlohu formulára nahrádza policajný protokol. Zákon nemyslí na všetko. Okrem povinnej výbavy stojí za úvahu doplniť vybavenie vozidla o ďalšie pomôcky. Mnohí výrobcovia síce predávajú autá vybavené hasiacim prístrojom, no nie všetci. A hoci aj hasiaci prístroj má dátum spotreby a nie je práve najlacnejší, v kritickej situácii dokáže zachrániť život a majetok. Užitočným pomocníkom sa v núdzi stáva nôž na bezpečnostné pásy, ktorý využijete napríklad v potopenom aute. Na trhu sú dostupné viaceré druhy, niektoré sú kombinované napríklad s kladivkom na rozbíjanie skiel či meračom tlaku v pneumatikách. Je však dôležité umiestniť túto pomôcku tak, aby aj po náraze zostala v dosahu vodiča. Ideálny je odkladací priestor pod lakťovou opierkou. Vo vozidlách, ktoré ho nemajú, možno kladivko uložiť aj do priehradky pred spolujazdcom, jej nevýhodou však môže byť paradoxne jej veľký objem. Pri náraze totiž môže pomôcka zapadnúť a vodič ju nemusí dosiahnuť. Úplne nevyhovujúce sú priehradky vo dverách, ktoré nie sú zabezpečené a predmety z nich po náraze či dokonca prevrátení vypadnú nevedno kam. Aj takto môže vyzerať užitočný pomocník: kladivko na rozbíjanie okien, rezač bezpečnostných pásov, merač tlaku v pneumatikách a baterka. Tú doporučujeme najlepšie čelovú, ktorá je užitočná napríklad pri výmene kolesa na tmavom mieste. Jej nepopierateľnou výhodou je najmä to, že vodičovi zostanú obidve ruky voľné. Poslednou pomôckou by mali byť rukavice, najlepšie pracovné, ktoré sa osvedčia najmä pri výmene kolesa v sychravom počasí.

 
 

Autoškola Boris s.r.o. 2006-2017 © - vytvorilo FINE - tvorba www stránok